Coolhunting in Tilburg

Patronen

De Pont

Als we kijken naar de structuren die hiernaast te zien zijn, is te concluderen dat de kunst is ingericht op het aantonen van een contrast. Ook het gebruik van reliëf is hier in terug te vinden.

Het voelen staat hier centraal. De stenen geven dit goed weer. Doordat de stenen (in mijn ogen) gewoon stenen leken, nodigde het uit om even te voelen. De structuur de aan te voelen.

Ingewikkelde patronen zijn ook terug te vinden. Alsof we een stuk stof onder een microscoop houden en vervolgens afbeelden. Niet alleen afbeelden, maar ook namaken.

Patronen

Textielmuseum

Het weven zelf vond ik een mooi patroon, juist omdat het het begin is van het maken van textiel. Ik vond het mooi te zien hoe dit van alleen maar draden naar een doek of stof ging.

Er was ook te zien dat het overgaan in verschillende patronen een ding was een tijd terug. Niet alleen een tijd terug, maar ook nu willen we graag een verloop of overloop zien. Waar het in het verleden een soort van Escher idee had, moet het tegenwoordig zo subtiel mogelijk.

De invloed van mentaliteit op de typgrafiekeuze

Typografie

Bij het lopen door Tilburg vielen mij verschillende dingen op. Een daarvan was het gebruik van aan de ene kant speelse letters maar aan de andere kant oude industriële letters.

De speelse letters staan in dit geval voor het zelfgemaakte, lieve en schattige er aan. Deze letters zie je tegenwoordig in veel meer producten terug. Veel van deze producten zijn biologisch of willen een bepaalde persoonlijke boodschap overbrengen. In dit geval is dat ook niet anders. Het handgeschreven lettertype is op sommige plekken niet weg te slaan. Alsof ze roepen: “Wij behandelen u persoonlijk, in tegenstelling tot de andere winkels.”

De industriële letter kan te maken hebben met het feit dat Tilburg vroeger veel industrie had, zoals textielverwerking. Alleen deze letters gaan richting de platte manier waarop vroeger iets aangegeven werd. Men zit niet meer te wachten op metalic, glanzend of schaduwen. Deze lijden alleen maar af. Maar we willen wel aangeven wanneer iets gefabriceerd is of wanneer we arbeid willen overbrengen. Daarom gebruiken we steeds meer letters die afstammen uit de industriële revolutie.